Persmässan - part 1

2011-07-30 @ 16:49:55
Det är nu sista helgen i juli vilket innebär Persmässan för oss bybor. Igår var det kväll numero uno som började med förfest hemma hos Wilma med ett gäng tjejer innan vi sedan ramlade vidare till mässan. Där stod vi först och sjöng med i Svenne Rubins gamla dängor för att sedan fortsätta festen långt in på natten. Allt som allt får kvällen ett godkänt i betyg! Nu laddar vi om för kväll nummer två vilken jag hoppas och tror kommer bli ännu bättre än den första :D

Sommarnatt blev sommardag

2011-07-29 @ 01:33:38

Idag har det varit en varm dag! Jag, mamma, Emma och Thomas tog sällskap med Emelie och Olle ner till Öjeparken på förmiddagen för att kolla på småstjärnorna. Där blev det sjukt svettigt i solen så när vinnaren var korad gick vi på Pelles och köpte glass. Trots att glassen svalkade något var det fortfarande jättevarmt så vi bestämde oss för att åka och bada i stugan. Emelie, Jocke och Olle följde med oss dit och lite annat folk var redan där så vi blev ett helt gäng faktiskt (13 pers plus tre hundar!). Kul var det i alla fall och väldigt skönt att svalka sig! Vattnet var dock 25 grader varmt så det var knappt så att det svalkade... :)

Love is all around

2011-07-28 @ 20:24:09

Raspberries

2011-07-27 @ 17:12:28

Medan jag låg och solade idag plockade Emma och Thomas hallon från trädgården. Dem åt vi upp nyss när vi satt ute på altanen och fikade. Glass, hallon och chokladsås satt väldigt fint! Mätta och belåtna beger vi oss nu till stugan för att bada och kanske basta också. Mysigt värre!

All the things you are to me

2011-07-27 @ 00:33:36

Vilka kontraster det blev från att ha varit ensam hemma med hundarna i fyra dagar och haft det lugnt och tyst till att inte bara ha mamma hemma igen utan även Emma och Thomas (=full fart). De ska bo hos oss en vecka framöver vilket ska bli så mysigt. Jag kan inte annat än älska rollen som moster respektive faster där jag får skämma bort mina små älsklingar hur mycket jag vill!

Hur som helst. Denna dag började med att jag vid niotiden tog bussen till Bollnäs (igen...) för att ha körlektion (igen...). Lagom till lunch kom jag sedan hem igen och strax efter lunchen begav vi oss på kalas för mitt kusinbarn Oliwer som dagen till ära fyllde ett år. Därifrån åkte vi direkt upp till stugan där jag och barnen tog oss ett kvällsdopp i sjön innan vi sedan åkte hemåt och lagade tacos. Fin dag med fint väder dessutom! Jag hoppas att solen är här för att stanna :D

Såhär bra mår man i Edsbyn!

Grillnatta

2011-07-25 @ 16:46:41
Om en liten stund hoppar jag på bussen till Bollnäs för andra gången idag. Imorse var jag där för att jag hade en körlektion, och nu ska jag och vännerna åka dit för att gå på Grillnatta. Vi går väl runt i lite butiker och försöker få tag på grillbiljetter för att sedan kolla på Eric Saade i Långnäsparken. Det blir nog mysigt! Jag håller tummarna för att regnet håller uppe resten av kvällen bara...

It all ends here

2011-07-24 @ 21:28:09

Den här filmen, det vill säga den allra sista Harry Potter filmen, var jag och såg på bio ikväll med Johanna och Sofie. Precis som alla de andra filmerna var den fruktansvärt bra och fängslande! Jag måste ge dem creds för att ha kunnat producera hela sju filmer utan att någon av dem har spårat ur det minsta. Det är inte många som har lyckats med det alltså! Grymt gjort!!

Everybody's lookin' forward to the weekend

2011-07-24 @ 16:17:21

Det blev en riktigt lyckad kväll igår som började hemma hos mig där jag, Wilma, Britta, Julia och Johanna grillade och drack vin på altanen. Några timmar senare tog vi bussen till Calle där vi förfestade ytterligare några timmar för att tillsist ta bussen igen vidare mot Bollnäs. Väl i Bollnäs spenderade vi kvällen på Terassen där vi skakade våra lurviga natten lång. Tack alla inblandade för en toppenkväll!

Sleepover

2011-07-23 @ 16:09:52
Igårkväll vankades det sleepover hemma hos mig eftersom jag är ensam hemma. Jag, Britta, Sofie och Johanna låg i soffan hela kvällen i pyjamas och käkade götta och kollade på skräckisar. Sjukt mysig kväll! Vi var även med om ett litet äventyr som involverade en grävling. Hualigen... det var hemskt!! Men vi överlevde det också, uppenbarligen.

Idag har det varit världens pissväder med såväl regn som åska. Vi vaknade runt tio och satt sedan i soffan i några timmar och käkade frukost och lyssnade på regnet. Regn kan faktiskt vara otroligt mysigt, men just idag var det inte särskilt välkommet. Ikväll är det nämligen lite festligheter på gång och det finns väl inget som drar ner stämningen mer än regn?! Nu har det dock lugnat ner sig som tur är, och jag ska dra igång lite musik och börja göra mig i ordning så ska nog partymänniskan inom mig vakna till liv ;)

When everything is out you gotta take it in

2011-07-22 @ 14:57:32

Spenderade några timmar i Bollnäs igår, och även i förrgår. Jag hade nämligen körlektion båda dagarna. Igår var jag tvungen att ta bussen dit för mamma har åkt till Lysekil på semester. Så för tillfället är det bara jag och hundarna här hemma. Därför kom Jenny hit igår efter att jag hade kommit hem från Bollnäs. Vi grillade, drack vin, gjorde efterrätt och hade det allmänt mysigt ute på altanen ända framtill två på natten. Någon gång runt niotiden kom även Emelie över och gjorde oss sällskap. Idag kan jag nästan garantera att vi alla tre har träningsvärk i magen av allt skratt. Vinet bidrog nog lite på den fronten... ;)

Nu har jag precis kommit in från en promenad med hundarna i duggregnet. Skönt var det! Duschen väntar nu och sedan ska jag sätta mig ner och plugga körkortsfaser tills bästa tjejerna kommer hit och myser ikväll. Hoppas ni också får en fortsatt fin fredag! :)

Sommarmat

2011-07-21 @ 00:08:59
Eftersom Italien är kolhydraternas land och vi därmed har levt på pasta, pizza, focaccia, glass, ost, risotto, panini och dylikt vareviga dag i fyra jäkla veckor blev min kropp i stort behov av protein lagom tills jag kom hem. Suget efter äggmackor och grillat kött har aldrig varit så stort som då. Nu däremot har många äggmackor hunnit slinka ner och ikväll tändes även grillen efter en viss övertalan från min sida. Suget är med andra ord stillat... och jösses, det smakade himmelskt!!!

Grillad fläskytterfilé, majskolv och halloumiost samt en sallad på färskpotatis, soltorkade tomater, ruccolasallad, rödlök och plommontomater... gött skit!

Ciao a tutti

2011-07-20 @ 01:58:06
Jag befinner mig nu återigen på svensk mark efter fyra helt underbara veckor i Italien. Borta bra men hemma bäst sägs det ju, och visst är det skönt att vara hemma, men jag längtar faktiskt redan tillbaka! Vandrarhemmet i Marina di Massa blev (trots påfrestande rumskamrater i form av fyra afrikanska tanter) vårt nya hem och vi anpassade oss snabbt efter den nya livsstilen. Tack vare det visade sig denna period av utlandspraktik bli något av det absolut bästa, roligaste och mest spännande jag någonsin gjort. En riktigt lärorik upplevelse som jag inte ångrar en minsta sekund! :D

Dagarna, som mer eller mindre såg likadana ut, började med 1-2 timmars städning. De nästkommande sex timmarna spenderade vi sedan på stranden likt två strandade sälar i varsin solsäng. Emellanåt badade vi också och åt lunch eller glass i strandbaren. Om kvällarna åt vi en massa god mat (det vill säga pasta eller pizza), drack gott vin, kollade på Glee, umgicks med trevliga italienare och så vidare. En kväll tog vi oss till grannbyn Cinquale, närmare bestämt till The Beach Club, där vi tillsammans med våra norska "grannar" på vandrarhemmet testade på det italienska nattlivet (som för övrigt får full pott!). Vi besökte även den fantastiskt fina nationalparken Cinque Terre två gånger under dessa fyra veckor samt Pisa en gång där vi konstaterade att det lutande tornet lutar sjukt mycket.

I början av vår fjärde och sista vecka kom min mamma och syster för att spendera tre dagar med oss i Marina di Massa och slutligen tre dagar i Rom, där även Johannas mamma anslöt sig. Rom var en jättefin stad och trots vår knappa tid hann vi med att se en hel del. Bland annat Peterskyrkan i Vatikanstaten, Colosseum, Fontana di Trevi och Spanska trappan. En braklunch på Hard Rock Café hann vi minsann också med. En toppenhelg med andra ord som på ett perfekt sätt satte punkt för hela resan.

Vill avsluta det här milslånga inlägget med att tacka min fenomenala vän Johanna för allt. Jag är så glad för att ha fått uppleva det här äventyret tillsammans med dig. Ett minne för livet, helt klart ♥

(Kameran har gått varm så jag har massvis med bilder att visa er, men det får bli en annan dag. Så länge får ni nöja er med några bilder jag tog med mobilen)