Risotto á la Petra

2011-02-07 @ 00:49:07
Ja, jag vet inte ens om jag kan kalla detta en risotto men något liknande är det iallafall, gjord på mitt eget lilla vis! Fick för mig att överraska mamma tills hon kom hem och göra något nytt, så jag improviserade lite helt enkelt vilket innebär att jag inte har något recept att länka till. Men jag ska förklara hur jag gick tillväga och vad jag använde mig utav för något.

Först marinerade jag kräftstjärtar i sambal oelek och vitlök för att låta det stå och dra i sig medan jag kokade fullkornsris. Därefter stekte jag gul lök och vitlök i olja och när det var klart - i med riset. Sedan hällde jag i buljong som jag hade kokat upp och blandat med en påse saffran. Dock bara lite i taget för att riset ska kunna suga åt sig av vätskan och bli krämigt. När sedan all vätska hade kokats in vände jag ner kräftstjärtarna och sedan var det klart! Väldigt enkelt att göra och det blev även gott (och starkt!!). 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback